A gyakorlásainkról

Edzéseinket hétfőn és csütörtökön tartjuk a Nishi Torii dojoban. Gyermek csoportunk jelenleg nincs, de megfelelő számú jelentkező esetén újra indítjuk. A felnőtt csoport edzése 19:00-tól 20:45-ig tart.

A gyerekeknek és a felnőtteknek külön időpontban tartjuk az edzéseket, mert a gyakorlások célja is más.

A 7-14 év közötti csoportban a gyerekek az alaptechnikákat, formagyakorlatokat játékos formában tanulják. Az edzésekkel megteremtjük a haladó harcművészeti gyakorlatokhoz szükséges alapokat, fizikai kondíciót, önfegyelmet és mozgáskoordinációt.

A gyerekcsoportban az edzések fegyelmezett környezetben zajlanak: nincs szabadharc, küzdelem, nem tanítjuk őket verekedni, és maximálisan törekszünk a sérülések elkerülésére.

A felnőtt korosztály a klasszikus karate mellett önvédelmi gyakorlatokat, fegyveres és fegyvertelen technikákat is tanul. A rendszeresen végzett, előre koreografált, valamint szabad páros gyakorlatok felkészítenek egy esetleges váratlan támadás elhárítására. Az edzések intenzívek, kiváló fizikai kondícót és teljes szellemi kikapcsolódást nyújtanak.

A csoportokba az év folyamán bármikor be lehet kapcsolódni, semmilyen előképzettség nem szükséges. A kezdőknek külön figyelmet szentelünk, ha szükséges, személyesen is foglalkozunk velük, hogy mielőbb fel tudjanak zárkózni a többiekhez.

Az edzések menete változó, de alapvetően a következő részekre tagolódik:

Taiso

Minden gyakorlás 15-20 perc bemelegítéssel kezdődik. Fokozatosan, egyre nagyobb intenzitású mozgással melegítjük az izmokat, nyújtjuk az ízületeket, felgyorsítjuk a vérkeringést, ráhangoljuk a testet a gyors és bonyolult mozgásokra. Ez kiemelt fontosságú a húzódások és a sérülések elkerülése szempontjából.

Kihon

A kihonban alaptechnikákat gyakorolunk. Állások, ütések, rúgások és ezek egyszerű kombinációinak végrehajtása a feladat, ellenfelek nélkül. A kihon gyakorlatok a mozdulatok tökéletesítésére irányulnak: itt nem csak a sebesség vagy az erő számít, hanem a pontosság és a mozdulatok harmóniája is.

A karatéban használt mozdulatok idegenek azok számára, akik először találkoznak velük. Az újonnan érkezőknek nehézséget okozna a csapattal együtt mozogni, így az első néhány alkalommal a kihon gyakorlatok alatt velük külön foglalkozik egy tapasztaltabb tanuló, és elmagyarázza, megmutatja az alapokat.

A vezényszavak japánul hangzanak el. Ez tradícó, de a gyakorlatok végrehajtásához szükséges japán kifejezések megértése rövid idő elteltével már nem fog gondot okozni.

Páros gyakorlatok

A páros gyakorlatok már támadó-védő felállásban történnek. Előre meghatározott koreográfia szerint gyakoroljuk a támadást, védést, a fogásból szabadulást, és visszatámadást  .

A Zen-Do-ban nagy szerepe van az elmozgásoknak, kitéréseknek. A támadást nem nyers erővel blokkoljuk, hanem igyekszünk elvezetni az erejét, és a saját előnyünkre fordítani azt. Fontos szerepet kap a testet behálózó meridiánokon található életpontok ismerete is, mert ezek tudatában akár jelentős erőfölénnyel rendelkező ellenfél is legyőzhető.

A páros gyakorlatok sokszor ismételt, de változatos végrehajtása az idők során olyan rutint ad, amely egy váratlan támadás esetén is - gondolkodás nélkül - a megfelelő választ fogja adni, hogy a konfliktusból győztesen kerüljünk ki.

Randori

A randori szabad, gyakorló küzdelmet jelent. Minden tanult technika megengedett, de folyamatos kontrollal, és lazán, nem nagy erőből végrehajtott támadásokkal. Célja, hogy a korábban keretek közé szorított technikák nem kiszámítható helyzetben is alkalmazhatók legyenek, készséggé váljanak.

Erőnléti gyakorlatok

Az erőnlét fejlesztése elengedhetetlen a technikák hatékony végrehajtásához. Ahhoz, hogy az állások stabilak, az ütések és rugások erősek legyenek, hogy a test képes legyen dinamikusan elmozdulni — akár védésről, akár támadásról legyen szó — szükség van szinte minden izom megerősítésére. Emiatt az edzéseken rendszeresen erőfejlesztő gyakorlatsorokat végzünk, de komoly eredmény elérése érdekében mindenkinek önállóan is kell időt szánnia az edzéseken kívül, ha eredményt akar elérni.

Rendszeresen gyakorlunk ütőpárnákkal és zsákokkal is, hogy a tanult technikákat nagy erővel és pontosan is végre tudjuk hajtani.

További képek és videók